Spørgsmål & Svar
Herunder finder du svar på de mest almindelige spørgsmål, som vi får fra husejerne. Kan du ikke finde det du søger, er du meget velkommen til at kontakte bestyrelsen, gerne på mail. Vi prioriterer højt, at informationerne på vores hjemmeside altid er opdateret. Hvis du oplever fejl eller har forslag til yderligere informationer, så hører vi også meget gerne fra dig.
Overvejer du at købe hus i Lalandia Billund? Eller har du måske allerede købt? Så se her…….
-
Vi har brugt lidt tid på at lave denne præsentation! Håber den giver svar på det mest almindelige spørgsmål 🙂
Bestyrelsesmøder og generalforsamling 2023/24: Hvornår er næste bestyrelsesmøde og generalforsamling?
-
Ordinære bestyrelsesmøder (yderligere ad hoc møder kan forekomme):
23/5-2023
20/6-2023
29/8-2023
25/9-2023
1/11-2023
28/11-2023
30/1-2024
26/2-2024
13/3-2024
8/4-2024
Generalforsamling: 21/4-2024, herefter konstituerende bestyrelsesmøde
21/5-2024
25. apr 2019
Design 6 huse – hvem skal vedligeholde huset udvendigt?
-
Du skal vedligeholde de vægge, der er under dit eget tag. Dette følger de generelt gældende regler. Vi anbefaler, at du maler hele væggen på en gang for at undgå farveforskel. Dvs væggen på dit hus skal males helt ind over naboens terrasse til vinduerne på naboens hus (hvor de to huse mødes, nederst til højre på den røde ramme).
Lidt mere læsestof:
https://familieadvokaten.dk/breve-700/b700-601.html
Hvem skal vedligeholde mur i skel? (bolius.dk)
Må du male naboens bygning i skel? (bolius.dk)
Spørgsmål: Jamen skal jeg så kigge på en grim og misvedligeholdt væg? Svar: Nej, både Lalandia og Grundejerforeningen har skrappe regler for vedligeholdelse.
Spørgsmål: Skal jeg give adgang til min grund, så naboen kan male? Svar: Ja, det skal du. Faktisk kan man få lov til at vedligeholde sin bygning som står i skel, også selvom det er på naboens grund.
Design 6 huse – tidligere tagskader
-
Hvad skal jeg som husejer gøre?
- Lad en fagmand kontrollere tagkonstruktionen. Hvis der IKKE er tegn på revner i tagkonstruktionen, så bør plastictaghætter skiftes snarest muligt til en mere holdbar løsning. Hvis der ER revner i fx fuger eller plastictaghætter, så bør begge udskiftes.
- I begge tilfælde skal det dokumenteres, at der IKKE er råd. Denne dokumentation skal ikke indsendes nu, men blot opbevares til brug for evt senere skade.
Hvilke initiativer har bestyrelsen taget?
- 1. Scanning af Design6 tagkonstruktion. Bestyrelsen har udsendt tilbud på scanning for fugt fra Taggrossisten.dk Formålet med denne scanning var udelukkende at konstatere, om der er indikationer på fugtskader til nærmere undersøgelse.
- 2.Fugt- og byggeteknisk rapport: Bestyrelsen har fået udarbejdet fugt- og byggeteknisk rapport som stikprøve af 3 huse, således at alle husejere stilles så stærkt som muligt i sagen med en uvildig vurdering af konstruktionen af husets tag. Rapporten ligger under Dokumenter på hjemmesiden.
- 3. Møde med vores tidligere forsikringsselskab Protector Forsikring: Bestyrelsen havde 27/11-20 møde med Protector Forsikring, Trust Forsikring, samt vores forsikringsmægler/rådgiver RTM. Formålet var at sikre fremskred i processen og at få informationer som jeg kan videreformidle til jer. Det vigtigste udkomme var:
– foreløbig er der anmeldt 105 skader
– skaderne er som ventet meget forskellige.
– Protector vil behandle hver skade individuelt. Vi har derfor ikke diskuteret dækning eller ej
– Protector har gennemgået den fugt- og byggetekniske rapport, som bestyrelsen har ladet udarbejde. Man har ikke umiddelbart fundet tegn på “byggesjusk” i rapporten.
– Alle skadesanmeldere får i løbet af 1-2 uger tildelt egen skadesbehandler hos Protector. Der er til denne skadesbehandler I kan stille spørgsmål til sagen. Den enkelte husejer er selv ansvarlig for sit hus og følger selv op på sin sag.
– husejere skal selvfølgelig tage nødvendige tiltag til at “standse skaden”. Dvs fx sørge for at der ikke trænger mere fugt ind, hvis taget er utæt.
– vælger man at igangsætte en egentlig reparation uden aftale med Protector, så kan risikoen fx være at der ikke kommer tilstrækkelig dokumentation til at opnå dækning.
- Jeg har ikke taget imod tilbudet fra GF Poppelen om scanning af mit Design6 tag. Hvad skal jeg gøre nu? Vi kan kun opfordre til at få undersøgt huset snarest muligt.
- Skal skaden meldes til ejerskifteforsikringen? Ja, og henvis til ovenstående skadeanmeldelse.
- Er ejerskifteforsikring inkluderet i GF Poppelens fælles forsikring? Nej, den tegner køber selv
- Gennemgår Lalandia eller bestyrelsen alle Design 6 huse for skader? Nej, den enkelte husejer er selv ansvarlig for sit hus og om nødvendigt at gennemgå det, fx med udgangspunkt i scanningen. Vi kan heller ikke påtage os at rådgive om skadesanmeldelser eller håndværksmæssige spørgsmål, da det ligger udenfor vores bemyndigelse og da vi ikke har de nødvendige kompetencer til det.
- Hvorfor er det ikke bestyrelsen, der håndterer min skade? Det er der flere årsager til. Jf. vores vedtægter skal bestyrelsen sørge for at tegne fælles forsikring på alle vores huse, men den enkelte husejer er ansvarlig for sit eget hus. Derfor er skader også noget, den enkelte husejer skal klare med forsikringsselskabet. Desuden er bestyrelsen ikke uddannet i at håndtere disse skadesspørgsmål, og opgaven ville iøvrigt være enorm, hvis vi gjorde det med det skadesomfang alene Design 6 husene har pt. Men vi strækker os langt, for at hjælpe husejerne så godt på vej som muligt, og videreformidler gerne information, og koordinerer yderligere tiltag, hvis det bliver nødvendigt. Samtidig opfordrer vi til, at I deler information og erfaringer på vores Facebookside, hvor I dermed kan hjælpe hinanden bedst muligt gennem denne kedelige sag.
- Hvorfor er scanningen ikke tilstrækkelig undersøgelse, hvis jeg har en skade? Meningen med scanningen af tagkonstruktionen har kun været at konstatere, om der er indikation på en skade eller ej. En simpel scanning kan aldrig vise et komplet skadesomfang. Hvis det viser sig, at der er tegn på fugtskade, må dette undersøges nærmere, formodentlig med destruktive indgreb.
- Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål til scanningen fra Taggrossisten? Spørgsmål kan rettes til Michael E. Olsen meo@taggrossisten.dk .
- Hvilken håndværker skal foretage reparationerne? Det er helt op til den enkelte husejer. Lalandia og Bestyrelsen har kun vurderet, at Taggrossisten var et godt valg til at udføre tagscanningerne, men vi tager selvfølgelig ikke ansvar for valg af håndværker til reparationerne. Vi har dog valgt at videreformidle et tilbud på undersøgelse/udbedring af skaden fra AS Tømrer. Det ligger på vores hjemmeside under “Indhentede tilbud”
- Jeg har spørgsmål til den fugt- og byggetekniske rapport fra Blumensaat, hvem kan svare på dem? Du kan vælge at kontakte firmaet, men vær opmærksom på at de vil beregne sig en timepris og at det er for egen regning.
- Husk at få huset rengjort når der har været håndværkere på besøg, eller bestil rengøring hos Teknisk Afdeling. Fx giver skift af taghætter ganske meget skidt og støv i huset, så huset ikke kan lejes ud før der er gjort rent igen.
- Ansvarsfraskrivelse: Ovenstående er udtryk for en videreformidling af den information og rådgivning bestyrelsen har fået fra samarbejdspartnere. Vi har forsøgt at videregive den efter bedste evne, men ansvaret for skadesbehandlingen er den enkelte husejers. Det er derfor heller ikke muligt at give nogen former for garantier i sagen. Grundejerforeningen har intet ansvar.
Ejerskifte: Spørgsmål fra ejendomsmægler eller advokat – hvem skal de rettes til?
-
Alle relevante oplysninger findes på denne hjemmeside, oftest her under FAQ eller under Dokumenter. Det er ikke bestyrelsens opgave at udfylde diverse dokumenter ifm. ejerskiftesag.
Elbil, opladning: Må jeg installere ladeboks på mit hus? Eller andre løsninger?
-
Her skal vi være varsomme. El-nettet i vores huse kan ikke klare en vedvarende belastning med ”mormorlader”, med mindre ladehastigheden sættes meget ned. Risikoen er en overophedning og dermed brandfare, hvilket også kan være et forsikringsmæssigt problem. Kapaciteten på el-nettet i vores husområde er en knap faktor, men N1 er i 2022 påbegyndt en udbygning. Se iøvrigt også hvad FDM mener om det HER
Bestyrelsen har i samarbejde med Lalandia indgået en aftale med Norlys, hvor det i 2021 var muligt at få opsat ladeboks på sit hus. Så længe der er kapacitetsbegrænsninger på elnettet, er det ikke tilladt at opsætte flere ladebokse eller andre ladeløsninger. Vi er ganske enkelt nødt til at have EN samarbejdspartner til at styre kapacitetsudnyttelsen så længe vi har denne udfordring.
Engangsvederlag ved indmeldelse: Hvem gælder det? Og hvad koster det?
-
Engangsvederlaget følger af vedtægterne. Det gælder kun nyopførte huse, der således ikke tidligere har været medlem af grundejerforeningen. Dvs. ved almindeligt ejerskifte skal der IKKE betales engangsvederlag. Vederlaget skal dække foreningens udgifter til tilslutning til TV- og internetforbindelser, elektronisk aflæsning og styring af dørlåse. Desuden skal det dække den andel af foreningens formue, som er opbygget siden starten. Det kan sammenlignes lidt med tilslutningsafgiften til et vandværk.
I 2021 er der indgået forlig med Lalandia omkring beløbets størrelse. Dette udgør for 2023 kr. 61.174 incl. tilslutningafgift.
27. apr 2020
Facebook: Jeg vil gerne være med i Facebook gruppen. Hvad gør jeg?
-
Vi har lavet en lukket Facebook gruppe, kun for husejere i Grundejerforeningen Poppelen. Den skal bruges til at debattere og udveksle ideer og viden mellem husejere. Det er ikke et krav, at man er med i gruppen for at følge med i hvad der sker i foreningen. Alle vigtige informationer vil blive udsendt via nyhedsbreve og bliver lagt på hjemmesiden. Husk også at læse vores blog, som vi også løbende vil opdatere.
For at blive medlem og godkendt af gruppen, skal man ansøge administrator om at blive lukket ind. Ansøgninger uden besvarelse af alle spørgsmål vil blive slettet.
Bestyrelsen læser med på Facebook-gruppen og vil også i vidt omfang kommentere, men vi har ikke ressourcer til at læse alt. Send os derfor en mail, hvis du vil være sikker på et svar.
30. maj 2016
Forsikring & skader på hus: Hvad gør jeg, hvis jeg opdager en skade på mit hus?
-
Husejere er selv ansvarlige for skadeshåndtering og -anmeldelser. Sørg for at begrænse skaden med det samme, hvis den er akut.
Kontakt Teknisk Afdeling for aftale om det videre forløb.
Skadesanmeldelse sker jf denne vejledning fra Tryg Forsikring: Bygningsskader i Grundejerforeningen Poppelen
Forsikringspolicen ligger under Dokumenter
13. maj 2021
Generalforsamling. Jeg har ikke modtaget en indkaldelse (udsendes ca. 3 uger forinden)? Hvordan afgiver jeg fuldmagt til generalforsamlingen? Og hvem kan jeg stille spørgsmål til?
-
Næste generalforsamling er 21/4-24. Husk at sikre dig, at din korrekte mail er registreret hos os – og send opdateringer til administrator@gf-poppelen.dk, for ellers risikerer du ikke at modtage indkaldelsen/nyhedsbreve. Du kan se tidligere nyhedsbrevene under Dokumenter. Det er jf. vores vedtægter husejerens ansvar at sikre korrekt registrering hos os.
Fuldmagt kan afgives hvis du er forhindret i at deltage. Blanketten ligger under Dokumenter => Generalforsamling (under de enkelte år).
Kun husejere på generalforsamlingsdatoen kan deltage. Hvis du har købt et hus med overtagelsesdato efter generalforsamlingen og ønsker at deltage, så er det også ovenstående blanket, der skal bruges. Dvs sælger skal give køber fuldmagt til at deltage og stemme for sig.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte bestyrelsen. Vælger du at kontakte advokat eller revisor, vil det være for din egen regning.
08. apr 2020
Havemøbler: Jeg har sat mine havemøbler i skuret for vinteren, hvornår skal de ud igen?
-
Det er ok at sætte havemøblerne i skuret, når vi omstiller til vintertid. Husk at sætte dem ud igen senest ved omstilling til sommertid.
Lalandia kan godt klare opgaven mod betaling.
HUSK at få sat vej navn og hus nr. på dine møbler, så de kan findes igen hvis nogen låner dem.
08. apr 2020
Hegn, læsejl og andre forandringer ved huset: Må jeg opsætte hegn eller andet omkring huset? Eller må jeg bygge om og lave forandringer på huset?
-
Før man laver visuelle ændringer udendørs, skal lovligheden af projektet checkes i lokalplanen. Her nævnes bl.a. at ikke må etableres hegn, carporte mv. og at en harmonisk helhed skal sikres mellem husene på den enkelte boligvej.
https://dokument.plandata.dk/20_1079990_APPROVED_1267691448182.pdf
Det er ikke bestyrelsens opgave at godkende diverse projekter. Evt. godkendelser skal søges hos Billund Kommune. Se også vores vedtægter under Dokumenter
Gorenje hårde hvidevarer: Udskiftning + reparation
-
Gorenje hvidevarer – leveret af Fyns Hvidevarelevering : Oplever du fejl, der er omfattet af garantien på dine Gorenje hvidevarer, så tag fat i Teknisk afdeling, tlf 76 14 94 71 eller billundhusejer@lalandia.dk . De sørger for reparation og tilslutter en lånemaskine i dit hus i mellemtiden. Garantireparationen og lånemaskinen er uden beregning for dig som husejer. Dog betaler du som altid ca. 1,5 time i teknikertid til Lalandia for fejlfinding/bestilling af reparation. Sørg venligst for at have faktura som dokumentation for garantien parat.
Ladeboks fra Norlys
-
Hvad får jeg ud af aftalen?
– refusion af elafgift (ikke solcellehuse)
– forsikring, service og vedligehold af ladeboks
– fleksibilitet ved lejeløsning uden stor upfront betaling som ved køb.
– ladeboks som er kendt af Lalandia og som de kan klare lette vedligeholdelsesopgaver på.
Her finder du brugervejledning på ladeboksen https://norlys.dk/media/5uxchptl/elvi-brugervejledning.pdf
Ladechip hænger i teknikrum i huset, og Lalandia opbevarer en reservechip i servicecenteret. Vær opmærksom på, at ladekapaciteten er nedsat til ca 5 kWh i en overgangsperiode indtil elnettets kapacitet er udbygget.
Ny husejer – hvad skal jeg være opmærksom på?
-
Vi er altid glade for byde velkommen til nye husejere. Og ikke mindst i 2021 kom der virkelig gang i omsætningen af huse, så det er meget positivt. Det forstår vi jo godt, for vores huse har virkelig meget at tilbyde. Du kan se mere på denne præsentation
Husk at give besked til vores administrator med din korrekte mail mv., se under “Mails fra Grundejerforeningen” nedenfor.
Hus-, indbo og lejerskadeforsikring er en del af kontingentet til grundejerforeningen. Dit hus er forsikret fra overtagelsesdagen, uanset at du først efterfølgende modtager og betaler kontingentopkrævningen.
Her kan du læse om ansvarsfordelingen mellem husejer, GF Poppelen og Lalandia:
Ansvarsfordeling
Du kan læse om beskatningen af lejeindtægt mv HER
På Lalandias husejerportal kan du finde flere relevante oplysninger omkring samarbejdet med dem.
Mails fra Grundejerforeningen: Jeg modtager ingen mails fra Grundejerforeningen, jeg har fået ny mail-adresse, er flyttet eller fået nyt telefonnr. Hvad skal jeg gøre?
-
Send oplysningerne til administrator@gf-poppelen.dk og til Lalandia@lalandia.dk.
Det er iflg. vores vedtægter husejerens eget ansvar, at sørge for at både GF Poppelen og Lalandia har korrekte kontaktoplysninger, således at vi kan udsende nyhedsbreve, indkaldelse til generalforsamling mv. Tag fat i os, hvis du ikke modtager de nyhedsbreve, der ligger på hjemmesiden.
11. feb 2019
Kontingent: Hvad skal jeg betale årligt?
-
Kontingentet fastsættes en gang årligt og opkræves kvartalsvis forud hver d. 1. januar, 1. April, 1. juli og 1.oktober via PBS. Kontingentet bliver betalt forud, og der kan være forskelle i opkrævningen i de enkelte kvartaler, hvis der sker ændringer i kontingentet fra år til år.
Hvad betales der for?
Ejendomsforsikring, indboforsikring, hærværksforsikring, TV, internet, administration af grundejerforeningen, pasning og pleje af grønne områder, vedligeholdelse af hele området incl. alle faciliteter, godkendelser osv. For nærmere specifikation henvises til vores regnskab og budget.
Pris
Kontingentet udgør 8.800 kr årligt pr. hus for året 2023
23. apr 2019
Maling, udvendigt: Hvornår skal jeg male mit feriehus? Og hvor finder jeg tilbud på maling?
-
Vores huse skal males efter behov, ca. hvert 5. år. Første gang når huset er 5 år gammelt.
Husk at være hensynsfuld overfor dine naboer og deres gæster, når du maler. Ejerspærring af dit hus i forbindelse med malerarbejdet skal du selv klare via husejerportalen.
Det er vigtigt, at vi holder vores huse, så gæsterne altid oplever dem som pæne og velholdte. Ellers risikerer vi, at huset tages ud af udlejningen.
Se malingkoder her: maling-koder.
Du finder indhentede tilbud her: http://gf-poppelen.dk/indhentet-tilbud/
08. apr 2020
Hvordan finder jeg min nabo: Må jeg få adresse og telefon nr på min nabo fra grundejerforeningen?
-
Vi må i bestyrelsen ikke udlevere liste over medlemmerne i grundejerforeningen, ifølge persondataloven. Medlemmerne skal acceptere, at deres oplysninger må komme videre.
Hvis du har brug for at komme i kontakt med en husejer, kan du slå op i tingbogen og derefter krak.
Eller prøve at efterlyse personen på vores facebookgruppe.
30. apr 2017
TV, kanaler og startside
-
Kanalerne vi har er STOFA lille pakke.
Vi har en startside på kanal 4 som vi vil udvikle mere og mere på. Starter dit TV ikke med velkomstbilledet, vil vi gerne høre fra dig. Pt ser siden således ud:
Kanaloversigten er her:
Garantien på vores Samsung TV er udløbet. Hvis du skifter det ud, er det vigtigt at det nye igen bliver et Samsung hotel TV, da Grundejerforeningen ellers ikke kan styre kanalopdatering mv for dig. Vi anbefaler, at du benytter denne løsning for at være sikker:
Bestyrelsen har forhandlet en aftale om fællesindkøb af nye Samsung TV hjem med vores eksterne leverandør. Disse TV leveres til Teknisk afdeling, så kontakt derfor dem, hvis du skal have skiftet dit tv. Prisen er den samme som vores indkøbspris, og du betaler herudover timeløn for skiftet.
11. feb 2019
WiFi – jeg har svagt/ustabilt internet – hvad gør jeg?
-
- Vi oplever, at vores routere kan “sande til” pga mange nye opkoblinger. Dette problem kan løses ved at tage strømmen fra routeren i 30 sekunder. Routeren sidder normalt i teknikskabet i dit hus (en hvid boks).
- Vi anbefaler, du bruger 5 GHz, da det normalt giver det bedste resultat, men test gerne begge muligheder. Hvis der fortsat er problemer, så prøv at tvinge din enhed på det net der hedder _2.4 GHz eller _5GHz. Der KAN nemlig opstå problemer, hvor en device hopper frem og tilbage mellem båndene. Det sker specielt hvis man bruger det net uden forkortelse, da det så er op til din device at vælge.
- Hvis du har mulighed for det, så test gerne hastigheden via en kablet forbindelse for at se hvor problemet ligger.
- Generelt afhænger stabiliteten af mange forhold, fx antal devices koblet på, hvilken device du tester på, hvor i huset du tester, WiFi vs. kablet forbindelse samt routerens placering i huset. Du kan fx teste stabiliteten via app’en Wifi SweetSpots til Iphones eller Android
- Bestyrelsen har tidligere testet alle hustyper med et tilfredsstillende resultat, efter Norlys’ opdatering af softwaren i vores fiberbokse. Vi har efterfølgende besøgt samtlige hustyper igen for at sikre, at WiFi også er tilfredsstillende i peak belastningsperioder med mange gæster.
- Design6 havde fortsat kvalitetsproblemer i WiFi-dækningen (jf. punkt 5) i peak belastningsperioder. Bestyrelsen har forhandlet med Norlys, og de har accepteret at installere og betale for SuperWifi-bokse i udhuset på denne hustype. Dvs. Design 6 husejere får opsat disse bokse kvit og frit, og det skulle gerne afhjælpe problemerne. Det er Teknisk Afdeling, der forestår installationen og det vil ske medio 2022.
- Er der fortsat problemer, så kontakt Teknisk Afdeling via billundhusejer@lalandia.dk eller telefon + 45 7614 9471